ناگفته های گفتنی

ناگفته های گفتنی

درددل.گلایه.مشکلات.دین.خانواده.بیماریها.محدودیتها.باورها.خواسته ها .انتظارات.عشق.قوانین

 

 

آیین نامه مالی شهرداریها :تغییرات و کمی ها و کاستی ها (بخش سوم)


-        برابر آیین نامه مالی شهرداریها سپرده و تضمین شرکت در مناقصه یا مزایده به ‌صورت نقد يا اسناد خزانه يا ضمانت‌نامه بانكي میباشد بنابراین چک و سفته به هیچ وجه به عنوان تضمین قابل قبول نمی باشد در حالیکه بر برابر بند د ماده 3 آیین نامه تضمینات به شرح زیر سفته و  اوراق مشارکت و مطالبات تایید شده نیز به عنوان تضمین در مواردی قابلیت استفاده دارد.

-        ماده 3- انواع ضمانت هاي معتبر در معاملات دولتي به شرح زير است:
الف - ضمانت نامه بانکي.
ب - ضمانت نامه هاي صادرشده از سوي موسسات اعتباري غيربانکي که داراي مجوز لازم ازطرف بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران هستند.
ج - وجه نقد.
د - سفته با امضاي صاحبان امضاي مجاز با مهر شرکت.
ه- - ساير ضمانت نامه ها شامل:
1-
وثيقه ملکي معادل نوددرصد (90% ) ارزش کارشناسي رسمي آن.
2-
انواع اوراق مشارکت (موضوع قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت، مصوب1376).
3-
سهام شرکت هاي سهامي عام پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به ماخذ هفتاد درصد (70%) ارزش روز آن.
4-
مطالبات تاييدشده قراردادها ازسوي دستگاههاي اجرايي و ذيحسابان مربوط.

3-   باتوحه به اینکه وجه نقد یکی از انواع تضمینات مجاز میباشد بنابراین چکهای مسافرتی درحکم وجه نقد می باشند.

-        برای ایجاد شرایط مساوی و با توجه به اینکه اخذ هریک از تضمینات مستلزم صرف هزینه و زمان متفاوتی است بنابراین لازم است در اگهی ها و فراخوانها نوع تضمین مورد قبول بسته به شرایط قانونی  که میتواند یک یا چند نوع باشد اعلام و از قبول سایر تضمینات اعلام نشده خو داری شود.

-         سمت سوم ـ انعقاد پيمان

ماده ۹ ـ شهرداري مكلف است هنگام تنظيم و عقد پيمان معادل ۱۰ درصد كل مبلغ مورد پيمان را به منظور تضمين حسن انجام كار از پيمان‏كار‌تضمين‌نامه بانكي يا اسناد خزانه به عنوان سپرده دريافت دارد.

ماده ۱۰ ـ حق ارجاع داوري در هيچ يك از پيمانها نبايد قيد گردد مگر اين كه در موارد استثنايي و بنا به پيشنهاد مستدل و موجه شهردار قبلاً به‌ تصويب انجمن رسيده باشد.

قسمت چهارم ـ ترتيب تحويل

ماده ۱۱ ـ جنس يا كار انجام شده هرگاه مربوط به معاملات جزئي باشد تحويل آن به وسيله انباردار يا اداره درخواست‌كننده انجام خواهد شد و در‌مورد معاملات متوسط بايد تحويل با نظارت كميسيوني مركب از سه نفر به انتخاب شهردار انجام پذيرد و در معاملات عمده كميسيون تحويل مركب‌ خواهد بود از دو نفر نماينده منتخب شهردار و يك نفر نماينده ذيصلاحيت به انتخاب انجمن شهر.

ماده ۱۲ ـ در معاملات متوسط و عمده براي تحويل هر فقره جنس يا كار بايد كميسيون تحويل صورت مجلس تنظيم و در آن به طور صريح قيد‌ گردد كه جنس مورد معامله يا كار انجام شده طبق نمونه و يا مشخصات مندرج در پيمان يا استعلام بها مي‌باشد و ذيل آن را تمام اعضاء كميسيون تحويل ‌و فروشنده يا پيمان‏كار امضاء نمايند و در مورد اجناسي كه تحويل انبار مي‌شود انباردار نيز صورت مجلس را امضاء و قبض انبار صادر خواهد نمود.

تبصره ـ هرگاه بين اعضاء كميسيون در نوع و مشخصات كالا يا كار مورد تحويل اتفاق آراء نباشد نظر شهردار قاطع خواهد بود.

قسمت پنجم ـ مزايده



ادامه مطلب
 

آیین نامه مالی شهرداریها :تغییرات و کمی ها و کاستی ها (بخش دوم)

 


پس از به قدرت رسيدن دكتر محمد مصدق، در لايحه الحاقي به قانون شهرداريسال 1328 - كه مشتمل بر 90 ماده بود، اختيارات انجمنهاي شهر افزايش يافت و اين لايحه در سال 1331 به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد. در فاصله سالهاي 1321 تا 1327 تنها يازده شهرداري جديد در كشور تأسيس شد زيرا اين سالها مصادف با آشفتگي سياسي واقتصادي در كشور بود در فاصله سالهاي 1328 تا 1330 رقم شهرداريهاي تأسيس شده بالاتر رفت و به ترتيب.( 15-6 -11- 9)شهرداري ديگر تأسيس شد(ايماني جاجرمي، 1373،

با كودتاي 28 مرداد در سال 1332 و تحكيم پايه هاي حكومت مركزي، سياست تمركزگرايانه دولت در مديريت شهرها نيز مؤثر افتاد و با تغييراتي كه در قانون سال 1332 باعنوان شهرداريها (سال 1334  صورت گرفت، از اختيارات انجمن شهر در زمينه انتخاب شهرداران كاسته شد و گزينش شهرداران، زير نفوذ و اختيار وزارت كشور درآمد در سال1345 آخرین  تغيير عمده در قانون شهرداريها صورت گرفت طي سالهاي پس از كودتاي 28 مرداد 1332 تا سال 1357 ، پنج برنامه عمراني در كشورتهيه و اجرا گرديد كه در آنها به عمران شهرها و تجهيز شهرداري و آموزش كاركنان آن توجه شده بود

افزايش درآمدهاي نفتي و سياستهاي مدرنيستي دولت سبب گسترش شهرنشيني شده و طي سالهاي 1335 تا 1345 تعداد شهرداري ها از 190 شهرداري به 453 شهرداري تا پايان دولت پهلوي رسيد.در اين دوران نيز قوانين به سبب نا آشنايي مردم وكارگزاران دولتي با روشهاي مردم سالانه به شكست گرائيد.

در سال 1350 تا 1370 قوانين مهمي مثل  قانون تأسيس شوراي عالي شهرسازي و1351 ) قوانين اصلاحي مربوط به قانون نوسازي و عمران شهري /12/ معماري ( 221358/6/8 )، قانون اصلاح پاره اي از مواد قانون شهرداري ،1355/11/19 ،1351/4/71354/4/29 )، لايحه قانوني راجع به لغو برخي از مواد اصلاحي قانون شهرداري )1361 ) و سر انجام قانون /9/ 1359/4/24 )، قانون تشكيلات شوراهاي اسلامي كشور ( 1 )1365 ) اشاره كرد. /4/ اصلاحي آن ( 29بر اساس فهرست نماي تاريخ قوانين شهرداري تعداد 336 قانون طي سالهاي 1286 تا1373 در قانون شهرداري ها وضع گرديده است. (نوروزي، 1380،55 )اين تغييرات حقوقي ووضع قوانين متعدد در زمينه قانون شهرداري از دو جنبه قابل توجه است.

 الف -انعطاف پذيري قانون شهرداري ها از جهت پاسخگويي به نيازهاي جديد و انطباق با پديدارهاي شهري نوپديد

 ب  - بي ثباتي و تزلزل قانون شهرداري از حيث تغييرات حقوقي

 اگر چه ازديدگاه جامعه شناسي تاريخي، بي ثباتي و تزلزل در قوانين و مقررات شهرداري يكي از موانع نهادينه شدن حقوق شهرداري و نظام روابط شهروندان به عنوان دو طرف رابطه متقابل حق وتكليف در حقوق شهرداري و بي ساماني در نظام مديريت و اداره شهر است، با وجود اين،انعطاف ناپذيري قانون شهرداري نيز به نوبه خود مي تواند كارآيي و انطباق پذيري اين قانون را با پديده هاي شهري و مسائل حقوق شهري نو پديد در معرض سئوال قرارداده و به فرآيند ، قانونمند كردن نظام مديريت شهري كشور آسيب وارد نمايد (نجاتي حسيني، 1378(35،34

البته بايد توجه داشت كه تغييرات حقوقي مستمر در قانون شهرداري ها بي ارتباط بانظام حقوقي شهري كشور نيست مطالعه اي كه در اين زمينه توسط مركز مطالعات برنامه ريزي شهري وزارت كشور صورت گرفته نشان مي دهد كه قانون شهرداري مصوب1334/4/11 در موارد متعدد مورد تجديد نظر قرار گرفته و به موجب آن، موادي از قانون مزبور اصلاح يا نسخ شده و مواردي نيز به آن الحاق گرديده است

.از جمله اين موارد مي توان به قانون اصلاح پاره اي از مواد و الحاق مواد جديد به قانون شهرداري ها (مصوب1352 )، قانون /2/ 1342/7/13 ) قانون اصلاح تبصره 2 ماده 78 قانون شهرداري (مصوب 7الحاق دو تبصره به ماده 55 و اصلاح تبصره 1 ماده 100 قانون شهرداري (مصوب1354 )و موارد /7/ 1352/5/17 )، قانون اصلاح پاره اي از مواد قانون شهرداري (مصوب 29ديگر اشاره كرد بر اساس اين گزارش تغييرات انجام شده از سر جمع 119 ماده قانون شهرداري، 20 54/ 16 درصد از كل مواد قانون) به طور صريح نسخ شده و 65 ماده ديگر نيز ( 6 / ماده آن ( 871 درصد مواد / درصد) عملاً كنار گذاشته شده اند. بدين ترتيب در حال حاضر بيشتر از 4قانوني قانون شهرداري مورد استفاده قرار نمي گيرد. دراين ميان فصلهاي 2 تا 5 و 8 و 9قانون شهرداري - كه مربوط به انجمن شهر است- به طور كامل كنار گذاشته شده است.

برخي ديگر از مواد قانوني اگر چه به طور ضمني يا صريح نسخ نشده اند، اما به مرور زمان تغييراتي در نظام حقوق شهري و نظام مديريت شهري و ساز و كار سازماني شهرداريهاي كشور به وجود آورده كه موجب اختلاف نظرهايي نيز شده است..(مختار پور،1375،58 )

بررسي پيشينه تاريخي اجتماعي قانون شهرداري هاي ايران تا اندازه اي رابطه ميان نظام مديريت شهري شهرداري ها و زندگي شهري و همچنين الزامات حقوقي قانوني پيش بيني شده براي ارتباط ميان شهروندان - شهرداريها را تا اندازه اي نشان مي دهد.

نگاهي كلان به قوانين شوراها از 1286 تا 1357 نشان مي دهد در ابتداي تأسيس شهرداري يا بلديه در ايران، سازمان اداري شهرداري به گونه اي طراحي گرديد كه درآن انجمن بلديه از بلديه جدا نبود و رئيس انجمن به عنوان كلانتر يا شهردار كه مستخدم دولت محسوب مي گرديد انجام وظيفه مي نمود و هر يك از اعضا انجمن نيز رياست كميسيون هايي را براي اداره امور بلديه بر عهده داشته است. اين تركيب مديريتي متفاوت از تركيبي بود كه بعدها و در حال حاضر مرسوم است. در تركيب جديد ميان شورا , شهرداري جدايي وجود دارد و شورا صرفاً وظيفه سرمايه گذاري و نظارت را برعهده دارد. از ويژگي هاي ديگر اين كه هيچ نهاد دولتي حق انحلال انجمن يا شورا را ندارد. با قدرت گيري حكومت مركزي در دوره رضا خان شهرداري به اداره خدماتي . تبديل گرديد و نگاه ها به شهرداري تغيير كرد. اين نگاه حتي با روي كار آمدن دولت مصدق نيز بهبود نيافت و تا پايان نظام پهلوي ادامه پيدا كرد به اين ترتيب با وجود تلاش هاي فراوان اهداف مورد نظر بلديه و شوراي شهر تعميم پيدا نكرد.

یکی ار قوانین مهم و پر استفاده در شهرداریها آیین نامه مالی میباشد که در سال 1346 در مجلس سنای آن زمان به تصویب رسید متن ایین نامه  با تغییرات و توضیحات لازم در خصوص هر ماده و تبصره آن ذیلا آورده ام انشاء الله مورد عنایت قراگیرد.

آیین نامه مالی شهرداری :تغییرات و کمی ها و کاستی ها

قسمت اول ـ امور معاملات

 




ادامه مطلب
 

آیین نامه مالی شهرداریها :تغییرات و کمی ها و کاستی ها

تاريخچه درآمد شوراها و حقوق شهروندي پيشينه قانون شوراها ، يا به تعبير آغازين خود انجمن هاي بلديه ، به تشكيل نخستين نهاد قانون گذاري (مجلس شوراي ملي) می رسد. به عبارت ديگر يكي از نخستين قوانين مصوب مجلس شوراي ملي ، قانون بلديه است كه در سال 1325 قمري برابر با 1286 خورشيدي به تصويب رسيد و به اين ترتيب يكي از آرمان هاي بزرگ انقلاب مشروطه جامه عمل پوشيد. بهره مندي شهروندان از حق انتخاب كردن و حق انتخاب شدن از جمله در زمينه مديريّت و اداره شهرها در زمره حقوق سياسي قرار مي‌گيرد از همين رو نخستين مقطع تاريخي بررسي قانون شوراها ، بايد زماني باشد كه براي اوّلين بار حقوق سياسي مردم ايران به رسميّت شناخته شد .

اين زمان، سالهاي آغازين دهه هشتاد صده دوازدهم هجري خورشيدي است كه انقلاب مشروطيّت به ثمر نشست و مجلس شوراي ملي به قانون گذاري پرداخت. در طول بيش از 95 سال از تصويب اولين قانون انجمن هاي بلديه در كشور ما ، تشكيل شوراهاي شهر و روستا با فرازها و فرودهاي فراواني مواجه بوده است كه بخشي از آن در پي مي آيد . از 1284 تا 1304 خورشيدي ، آرمان‌خواهي‌هاي مشروطيت در اين دوران كه مصادف با آخرين سالهاي سلطنت خاندان قاجار و روي كار آمدن حاكميّت پهلوي است ، نخستين قانون بلديه يا به تعبير امروزي قانون شهرداري ، به تصويب مجلس مي رسد.

اين قانون مصوب 20 ربيع الثاني 1325 قمري، مصادف با 1286 خورشيدي است. قانون مذكور 5 فصل و 108 ماده دارد كه عناوين فصول پنج گانه آن عبارتند از :

فصل اول: قواعد كلي

فصل دوم: در باب تشكيل انجمن بلديه

فصل سوم: ترتيب و وظايف انجمن بلديه

 فصل چهارم: اداره بلديه

فصل پنجم: در باب مستخدمين بلديه.

 اختصاص دو فصل از 5 فصل قانون بلديه نشان دهنده اهميّت محوري انجمن در ساختار بلديه يا شهرداري است. قانون مذكور سازمان مديريّت شهري را تركيبي از انجمن بلديه و اداره و شعب جزء آن مي داند. اين قانون به تفصيل موضوعاتي مانند چگونگي انتخاب اعضاء و تعداد آنان، شرايط انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان، محرومان از انتخاب، ترتيب انتخاب اعضاي انجمن و تعداد آنان و چگونگي اداره آنان را بيان كرده است.



ادامه مطلب
 
عزت اله ناصری

به وبلاگ خودتان خوش آمدید لینک در تلگرام: Telegram.me/A_Rahgozar Telegram.me/bayerahgozar
yoamir2@gmail.com

 

دسته بندی

قوانین و مقررات

بودجه شهرداریها

آیین نامه مالی شهرداریها

قوانین و مقررات استخدامی

مطالب عاشقانه

شعر های عاشقانه

متن های زیبا

اس ام اس

اس ام اس عاشقانه

اس ام اس جوک

اس ام اس عمومی

مسائل و مطالب اجتماعی

بیماریها

از هر دری سخنی

از هر دری سخنی

 

لینکها

حمل ماینر از چین به ایران

حمل از چین

پاسور طلا

 

مطالب قبلی

» علی سلمانی کوزه کنان
» همه بخشنامه های همسان سازی حقوق و مزایای بازنشستگان
» دل واژه های من
» میانه های کانالم
» دیوار دلم
» عطش
» حد نصاب معاملات شهرداریها و دهیاریها
» عاشقانه ای نو
» برای تو
» فایل جدید حسابداری شهرداریها سال 2014 میلادی یا سال 1393 خورشیدی
» مرا پیدا کن
» پیامهای عاشقانه
» اس ام اس های متفرقه
» گفت ......... گفتم .........
» زندگی زیبا میشود.... اگر....(2)
» کنکور دانش آموز های قدیمی و جدید
» طرح استفاده از پوز در واحد های درامدی شهرداریها
» متن کارت عروسی
» اس ام اس های جدید
» شهرداریها به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی بیشترین ضرر را از قانون هدفمندی یارانه دیده اند

 

ارشیو

خرداد 1402

ارديبهشت 1400

تير 1398

خرداد 1396

ارديبهشت 1394

فروردين 1394

اسفند 1393

آذر 1393

بهمن 1392

دی 1392

آذر 1392

مرداد 1392

تير 1392

خرداد 1392

ارديبهشت 1392

فروردين 1392

اسفند 1391

بهمن 1391

دی 1391

مهر 1391

شهريور 1391

مرداد 1391

تير 1391

خرداد 1391

ارديبهشت 1391

فروردين 1391

اسفند 1390

بهمن 1390

 

نویسندکان

عزت اله ناصری

 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ناگفته های گفتنی و آدرس bayerahgozar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک ها

علیرضا سپاهی/ شاعر فارس و کرد

دایرکتوری لینکهای مفید

joker

maysam web

ناگفته های گفتنی

ردیاب خودرو

 

امکانات

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگدهی

 

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 65
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1